Bierlokaal de Engel | Minder handelingen, beter resultaat
Bij Café Bierlokaal De Engel in Oldenzaal draait het om heerlijke bieren en ouderwetse gezelligheid. 25 jaar lang werden bestellingen opgenomen met pen en papier en voor de gast bijgehouden op een consumptiekaartje. Hoewel deze manier van werken z’n charme heeft, zorgde het ook voor onnodig veel handelingen. Tijd voor verandering met een nieuw kassasysteem. Eigenaar Bas Boerrigter vertelt over de overstap naar booq POS.
De wens: het aantal handelingen terugbrengen
“Tijdens de avondlockdown besloten we voor het eerst om al vroeg op de dag open te gaan. Om gasten ook iets te eten te kunnen aanbieden tijdens het lunchuur, begonnen we een samenwerking met een restaurateur in de buurt. Het werd toen al snel duidelijk dat hoe meer je met eten gaat werken, hoe handiger het is om handhelds en bonnenprinters te gebruiken.” Bij De Engel deden ze het nog ouderwets: bestellingen noteren, op de kassa de bestelling aanslaan, vervolgens met de bon naar de bar, drankjes maken, uitserveren en bestelling noteren op het consumptiekaartje. Vele handelingen die ze graag wilden minderen. Bij De Engel kozen ze daarom om over te stappen op een nieuw kassasysteem. “We hebben gekeken wat we nodig hebben en kozen voor booq POS. Het is een flexibel systeem dat ons alles biedt wat we nodig hebben. We waren ook al bekend met de leverancier Eijsink en erg tevreden over de service en het advies."
De oplossing en het resultaat
"Doordat we nu, naast de vaste kassa, werken met handhelds en bonnenprinters, werken we veel efficiënter. Iedere bestelling komt direct op de juiste plek in de bar of keuken. Bedieningsmedewerkers hoeven daardoor niet meer naar binnen om orders in te voeren of bonnen rond te brengen. Hierdoor krijgen onze gasten dus sneller hun drankjes. Daarnaast is de foutmarge kleiner geworden door minder menselijke handelingen. Er zijn nu ook geen viltjes meer met bestellingen erop die kunnen kwijtraken”, vervolgt Bas lachend.
Wanneer op ons terras met pen en papier een bestelling werd opgenomen, moest de bediening voorheen helemaal naar de kassa binnen lopen. Dankzij handhelds en bonnenprinters komt de bestelling direct op de plek waar het bereid moet worden. Naar binnen lopen is alleen nog nodig voor uitserveren.
Onderschat nooit het belang van de backoffice
“Ook ben ik erg tevreden over de booq Backoffice, de beheeromgeving van de kassa. Het werkt gebruiksvriendelijker dan ons vorige kassasysteem. Ik kan gemakkelijk artikelen verwijderen en toevoegen en de prijzen wijzigen. Ook nieuwe wijken indelen is eenvoudig. Toen we na de avondlockdown voor het eerst weer sinds tijden tot laat open mochten, werd het gelijk erg druk. Binnen vijf minuten had ik een nieuwe faciliteit aangemaakt in de backoffice waarbij gasten konden staan op verschillende plekken in het café en de bestellingen goed opgenomen konden worden. Je kunt dus veel sneller schakelen.”
Interessante prijsstelling dankzij licenties
“Bij ons vorige kassasysteem heb ik lang getwijfeld om handhelds aan te schaffen, omdat ik dan flink in de buidel moest tasten. booq POS is veel betaalbaarder. Het werkt op basis van licenties en draait op verschillende devices. Je kunt er dus ook voor kiezen om je eigen hardware te gebruiken als je bijvoorbeeld nog een tablet of smartphone hebt liggen. Ik heb wel gekozen voor industriële handhelds bij ons nieuwe kassasysteem, maar in de toekomst kies is er misschien wel voor om alleen het aantal licenties te verhogen.”
Persoonlijke aandacht en technologie
De overstap op een nieuw kassasysteem was voor Bas geen makkelijke keuze. Het betekende dat ze zouden moeten stoppen met het de handgeschreven kaartjes. Toch is hij blij met de beslissing. “Jarenlang heb ik getwijfeld om over te stappen naar een digitaal systeem, maar de combinatie van drinken en eten heeft mij over de streep getrokken. Eijsink heeft uiteindelijk gelijk gekregen dat het efficiënter kan. Daarnaast wilde ik niet dat het contact met de gast onpersoonlijker zou worden. Maar ik ben gaan inzien dat je dit volledig zelf in de hand hebt. Focus niet alleen op de handheld, maar blijf contact maken met je gasten. Daar heb je met handhelds zelfs meer tijd voor. Combineer je technologie met persoonlijke aandacht, dan behaal je het beste resultaat.”