Hoe de recreatiebranche met automatisering zorgt voor zekerheid
Nieuwe ontwikkelingen zorgen voor onzekerheid. De inflatie breekt alle records, de koopkracht daalt. Energie- en personeelskosten stijgen. De service van jouw vakantiepark en het comfort van gasten staan onder druk. Hoe bied je op een veilige, verantwoorde manier iets extra’s aan je gasten? Welke nieuwe omzetstromen bieden kansen? Campingspecialist Mart geeft inzichten.
Het lijkt alsof we door alles wat er speelt in een nieuwe realiteit zijn beland. Hinder van de problematiek op het gebied van energie, stikstof en vergunningen ondervindt ook de recreatiebranche. Het zwemwater met een graadje verlagen of de douchetijd limiteren is niet echt bevorderlijk voor het serviceniveau. Maar er is ook goed nieuws. Het NBTC verwacht dat het aantal binnenlandse en inkomende bezoekers in Nederland richting 2030 nieuwe records gaat breken. En volgens campingspecialist Mart ter Braak zijn er ondanks de heersende onzekerheden slimme mogelijkheden om stabiliteit in te bouwen, jezelf te blijven vermarkten en je onderscheidende vermogen aan de man te brengen.
Veelzijdige processen vragen om automatisering
Mart, die zelf opgroeide op een SVR-camping en door de nauwe onderlinge samenwerking (regionaal en landelijk) van campinghouders altijd betrokken bleef, kent de veelzijdigheid van de branche. “Op een camping komen veel verschillende disciplines samen: horeca, leisure, retail en entertainment. Bedrijfsprocessen lopen kriskras door elkaar en treffen de receptie, het restaurant, snackcorner, winkel en zwembad.”
Veel ondernemers in de recreatie hebben een groeispurt gemaakt wat betreft het automatiseren van processen. Er is geen ontkomen meer aan; digitalisering maakt je aanbod online bereikbaar en beleefbaar, en reserverings- en betaalmogelijkheden worden sterk uitgebreid. “Uiteindelijk gaat het altijd om je gasten, hoe kan het beter voor hen? Kun je je gasten slim bereiken via hun telefoon, dan heb je ze bij wijze van spreken hun hele vakantie lang binnen handbereik. Van reserveren tot vertrek kun je inhaken op elke activiteit, op elke maaltijd. “
Geweldige gastrelaties zijn dichtbij
Automatiseren hoeft niet onpersoonlijk of ingewikkeld te zijn. Soms gaat dat vrij eenvoudig en vanzelf. “Zo is Recreatiepark de Leistert gaan werken met een mobiele kassa die dankzij de ingebouwde pin zowel bestellingen kan opnemen als afrekenen. Dit bespaart je medewerkers voetstappen. Een ander voorbeeld en extra makkelijk voor je gasten is QR-betalen. QR-codes, toonbaar op de mobiele of vaste kassa van de medewerker, zijn scanbaar via de smartphone om direct iDEAL-transacties te voldoen. De koppeling tussen je kassasysteem en boekhoudpakket zorgt voor een directe afhandeling van gegevens en bonnen. Relatief simpele investeringen die tijd vrijmaken om fysiek extra aandacht voor de gast te hebben.”
Zet in op de digitale hulpmiddelen
Personeelskosten zijn aan de orde van de dag, probeer daarom het bestelproces meer te verschuiven naar de gast. “Een medewerker achter de kassa in je pizzeria is geen must. Een bestelzuil is nóóit ziek of te laat, heeft 110% inzet en kost slechts een fractie vergeleken met een ‘echte’ medewerker. Bovendien ligt de gemiddelde besteding 20% hoger door upselling waarbij de juiste vragen automatisch worden gesteld én de visuele presentatie met productfoto’s. Je aantrekkelijke gerechten worden in marketingopstelling gepresenteerd zodat jij meer verkoopt van wat jou het meest gunstig zint.
Bij De Twee Bruggen hebben bestelzuilen enorm geholpen in het afvangen van de drukte en het verkorten van wachtrijen. Door bestelzuilen te combineren met digitale keukenschermen en afhaalschermen kun je nog meer tijd besparen en capaciteit verhogen. Dit ‘McDonalds-principe’ is tegenwoordig vanwege de standaardoplossing met goede prijs voor iedere recreatieondernemer toegankelijk. “
Maak van je laagseizoen een hoogseizoen
De hoge pieken en diepe dalen liggen voor campings en vakantieparken voor de hand. “Een mooi streven is om van het laagseizoen een hoogseizoen te maken. Beusink Recreatie bijvoorbeeld, zet hun bestelsite in voor de regio zodat ook niet-parkgasten gebruik kunnen maken van de cafetariafaciliteiten.
Bekijk ook eens welke extra mogelijkheden je kassasysteem biedt. Dynamic pricing, prijzen die variëren per dag of dagdeel, kunnen je helpen om rustige momenten aantrekkelijker te maken. Datzelfde geldt voor de inzet van combideals, staffel- of bonkorting; op bepaalde tijdstippen gratis appeltaart bij de koffie of het tweede kindermenu voor nop bijvoorbeeld. Beide zijn onderdeel van ons POS kassasysteem booq. “
Bestaande middelen onder de loep
“Om je middelen optimaal in te zetten, zodat je je omzetstromen stabiel houdt, moet kennis makkelijk overdraagbaar zijn en de processen logisch ingericht zijn. Zorg dat de juiste mensen op de juiste plek staan. Laat jongeren beginnen op de bezorgfiets en doorgroeien naar gastheer in je restaurant of receptionist. Dit stimuleert groei en zorgt dat tijdelijke krachten volgend seizoen bij je terugkomen.“
Kun je je middelen slimmer inzetten? Neem je faciliteiten één voor één onder de loep. “Voor kleine keukens kan het lonen om een bestelwebsite in te zetten voor het online doorgeven van (afhaal)-bestellingen. Dat scheelt je een medewerker op locatie, je hebt enkele medewerker nodig voor de uitgifte. Waar je ook aan kunt denken is het accepteren van een maximaal aantal bestellingen per tijdsvak in de bestelsite van je restaurant of snackbar. Een slimme truc om aan de achterkant drukte te reguleren waardoor de capaciteit, service en kwaliteit omhooggaan.
Zeker met afhalen kost het sorteren van papieren bonnen enorm veel tijd. Een digitaal keukenscherm doet dat voor je én geeft meer controle. Nog een pluspunt: afhaalschermen zorgen ervoor dat gasten altijd van de juiste informatie over hun bestelling worden voorzien. Wist je dat uit praktijk blijkt dat campinggasten niet moeilijk doen over het betalen van 2 euro aan bezorgkosten, als ze daarvoor hun stoel niet uit hoeven te komen. Zo verdien je die bezorgfietsen met gemak terug!”
Duik in je data
“Je gasten meer laten besteden tijdens hun bezoek is één van jouw doelen. Om te zien hoe dat ervoor staat kun je slim gebruikmaken van data. Bijvoorbeeld data uit je kassasysteem die al voorhanden is en centraal opgeslagen wordt. De backoffice van je kassa geeft je realtime cijfers om op te sturen. Met een Business Intelligence tool, bijvoorbeeld booq BI, ga je een stap verder. Door in te zoomen op verschillende details weet je bijvoorbeeld welke gerechten op welk tijdstip het meest verkocht worden en welke medewerkers in vergelijking met elkaar extra coaching nodig hebben. Zo kun je je service verbeteren en verkoop laten stijgen.”
Werken met 1 softwareplatform maakt het je makkelijk
“Maak het niet alleen je gast, maar ook jezelf gemakkelijk. Gebruik je of zoek je een kassasysteem, personeelsplanner, tafelreservering of een bestelwebsite? Kies dan voor een totaaloplossing die ál die aspecten bevat. Onze software booq heeft één beheeromgeving. Als je niet steeds hoeft te schakelen tussen software of bij service verschillende leveranciers moet bellen, scheelt dat je veel tijd en geld!
Begin bijvoorbeeld bij een kassasysteem met tijdelijke licenties, zodat je na het hoogseizoen alleen nog de licenties overhoudt (en betaalt) die je nodig hebt. Een kassa met alle basisfeatures die je nodig hebt en die vooral enorm toegankelijk is. Ook een simpele webshop voor afhalen breid je later, zonder ingewikkelde updates uit met de bezorgmodule.
Zoals je leest, zijn er ook voor 2023 genoeg kansen. Waar liggen die voor jou? In online personeelsplanning om strategisch personeel te plannen? De reserveringsmodule in je park-app om een tafeltje of arrangement in je restaurant te boeken? Kan QR-bestellen je gastvrije service op het terras ondersteunen in het hoogseizoen? Kijk wat bij je past, en neem anders eens contact met me op. Dan denk ik met je mee.”