Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

Koppeling kassa en Paystation van Brink’s maakt contant betalen in de horeca veilig en efficiënt

Lisa
Leestijd 4 min

Eén op de vijf consumenten betaalt tegenwoordig nog met cash. Ook in de horeca blijft contant geld een veelgebruikt betaalmiddel, tot last van ondernemers die worstelen met risico’s als diefstal en fraude. Paystation, de moderne betaalmachine van Brink’s die in steeds meer horecazaken opduikt, zorgt dat contant betalen in de horeca toegankelijk, efficiënt en veilig blijft. We spraken Payment Specialist Jesse Loeffen over de laatste ontwikkelingen en koppeling met Eijsink-kassasystemen.

koppeling kassasysteem paystation brinks maakt contant betalen horeca veilig efficient

Niemand hoeft zich zorgen te maken waar het geld is

“Als ondernemer wil je cashbetalingen accepteren, zolang consumenten hier de voorkeur aan geven, maar je wilt er ook zo min mogelijk omkijk naar hebben. Cashprocessen zo slim mogelijk inrichten en waar mogelijk automatiseren om contant betalen veiliger en efficiënter maken is wat Brink’s doet”, vertelt Jesse Loeffen, Payment specialist en Sales consultant bij Brink's. “Door onze slimme geldautomaat genaamd Paystation, is het verwerken van contante betalingen net zo eenvoudig als het accepteren van kaartbetalingen; de machine telt en wisselt het geld voor je. “

Zogenaamde cashrecyle machines bestonden natuurlijk al. Uniek aan Paystation is dat het geld de volgende dag staat bijgeschreven op je rekening én verzekerd is. Daarnaast wordt het geldtransport automatisch ingepland. Je hebt als ondernemer dus geen omkijken meer naar transportplanning. De gesloten-kassa-oplossing geeft de mogelijkheden om contant geld aan te nemen, maar zonder de bijbehorende problemen of het gevoel van onveiligheid!”


Contant betalen in de toekomst

Jesse ziet de vraag naar veilige betaaloplossingen voor cash toenemen: “Bedrijfsmatige redenen om voor de gesloten kassa-oplossing te kiezen verschillen per ondernemer:

  1. Veiligheid: Voor veel organisaties is de veiligheid van hun medewerkers een topprioriteit. Omdat medewerkers door de inzet van de Paystation geen directe toegang tot contant geld hebben en het geld niet meer verplaatst hoeft te worden, verbetert de veiligheid op de werkplek aanzienlijk. Het muntgeld of briefgeld dat in de machine wordt gegooid, wordt (naar keuze) dagelijks bijgeschreven op de rekening.
  2. Efficiëntie: Een andere cruciale factor waarom klanten voor Paystation kiezen, is de verhoging van de operationele efficiëntie. Paystation is als betaalmethode gekoppeld aan het kassasysteem, waaronder booq POS van Eijsink. Het af te rekenen bedrag schiet automatisch vanaf het kassasysteem door naar de Paystation, je hoeft dus niets handmatig in te toetsen. Gasten betalen en het Paystation geeft automatisch wisselgeld terug. Menselijke fouten zijn hierdoor uitgesloten. Bovendien telt de machine het geld, waardoor de kasopmaak in 5 minuten gedaan is en kasverschillen tot het verleden behoren.
  3. Fraude: De machine controleert het geld op echtheid, waardoor vals geld aannemen onmogelijk is. Daarnaast zijn de machines beveiligd met verfbommen en heeft openbreken geen zin.
  4. Gastbehoeftes: Sommige gasten geven de voorkeur aan contant betalen, bijvoorbeeld buitenlandse gasten bij diverse horeca-gelegenheden.

Succesvolle inzet van Paystation in de horeca

Een voorbeeld van een horecaondernemer die vanwege de keuzemogelijkheden pin of cash koos voor de Paystation is René Bogaart van Big Horeca. Zes jaar geleden haalde Bogaart nog het landelijke nieuws door aan te kondigen als een van eerste horecabedrijven geen contant geld meer aan te nemen. Aanleiding was een heftig incident waarbij een gedeelte van de cash omzet werd buitgemaakt en dat wilde de ondernemer nooit meer meemaken. Door de technische mogelijkheden om cash betalen voor zowel de horecaondernemer als consument veilig te maken, besloot Bogaart cashgeld terug te brengen in zijn horecazaken, waaronder Pavarotti restaurants en ijssalons. Dankzij Paystation hebben gasten weer zelf de keuze hoe ze betalen; met pin óf met contant geld.

Een andere use case die Jesse noemt is Albron: “Op de Center Parcs parken wordt met name door Duitse en Franse gasten met cash betaald. In elke horecagelegenheid en supermarkt van de 10 Center Parcs verspreid over Nederland en België staat minstens één Paystation. En dat levert niet alleen vooruitgang op voor gasten en medewerkers op het gebied van veiligheid, efficiëntie en fraudepreventie. Ook op het gebied van controle; dankzij het dashboard is er inzicht welke omzet waar vandaag komt.”

Koppeling kassasysteem en paystation van Brink's maakt contact betalen veilig in de horeca


Betalen in de horeca met contant geld veilig geregeld

Jesse is trots om met Paystation bij te dragen aan het verbeteren van betaalprocessen: “Ik vind het mooi om te zien hoe de wereld is veranderd. Vroeger zei een horecamedewerker tegen de gast: ‘Wilt u pinnen, loop maar mee naar de kassa’. Omdat ze tegenwoordig altijd een mobiele pin bij zich hebben, is de vraag geworden: ‘Wilt u met cash betalen? Loop maar mee naar de kassa’. Met Paystation, gekoppeld aan het kassasysteem van Eijsink, is horecagasten laten betalen met cash geld zonder de bijkomende risico’s op het gebied van diefstal en fraude, opnieuw mogelijk. Er is speciaal voor het horeca kassasysteem de optie om fooiengeld uit de automaat te halen!”

Meer weten?

Maak je gebruik van het booq POS kassasysteem en wil je weten of Paystation ook voor jouw horecabedrijf een interessante aanschaf of lease is? Jesse gaat graag met je in gesprek over je omzet en behoeftes om samen berekeningen te doen over de verwachte tijdsbesparing en terugverdientijd. Je kan contact opnemen over de koppeling via de Brinks website.

Koppelingen
Kassa en handhelds

Ook interessant

Patrick
Patrick, adviseur

Patrick introduceert graag de
nieuwste betaaloplossingen