Met deze 6 tips verbeter jij de gastbeleving in jouw zaak
Als horecaondernemer is één ding voor jou het allerbelangrijkste: jij wil het je gasten zo goed mogelijk naar hun zin maken. Natuurlijk wil je ook nieuwe gasten werven, maar juist de loyale gast maakt het verschil in jouw omzet. Wij geven je 6 tips waarmee jij de gastbeleving in jouw zaak naar een hoger niveau tilt.
1. Investeer in je medewerkers
De gastbeleving valt of staat met goed horecapersoneel. Als je medewerkers hun werk met plezier uitvoeren en gastvrijheid uitstralen, brengen zij dat ook over op je gasten. Het is daarom van groot belang om te investeren in de ontwikkeling van je personeel. Zorg voor een goede inwerkperiode, geef gastvrijheidstrainingen en zorg ervoor dat ze kennis hebben van de artikelen die verkocht worden. Daarnaast helpt het geven van feedback op de werkvloer je collega’s vooruit. Personeel is een grote kostenpost, maar je zult merken dat gastvrij personeel zich terugverdient in de vorm van tevreden en terugkerende gasten.
2. Verhoog het gebruiksgemak voor je medewerkers
Maak het je medewerkers gemakkelijk. Investeer in een intuïtieve kassa waarmee eenvoudig bestellingen opgenomen kunnen worden, tafels verplaatsen zo gepiept is en automatische upsell-suggesties ervoor zorgen dat jouw medewerkers niets vergeten uit te vragen. En is er een piekmoment of is de bezetting krap op die ene drukke avond? Dan biedt QR-bestellen uitkomst. Gasten bestellen hun drankjes en gerechten zelf zodat jouw medewerkers meer tijd overhouden voor gastvrijheid. Daarnaast kunnen je gasten zelf het moment van afrekenen bepalen dankzij QR-betalen.
3. Communiceer met je gasten
Communicatie is belangrijk. Met je collega’s, maar ook zeker met je gasten. Door vragen te stellen en goed te luisteren achterhaal jij de behoefte van je gast en kan je verwachtingen overtreffen. Wees alert en vertel bijvoorbeeld ook eerlijk, wanneer dit het geval is, dat het hoofdgerecht iets langer op zich laat wachten. Zo weet je gast waar hij aan toe is en raakt hij minder snel ongeduldig of gefrustreerd. Onthoud dat het maken van een praatje betekent dat je werkt aan de relatie met je gast. Hoe sterker de relatie, hoe groter het vertrouwen. Leer daarom je medewerkers om oprecht geïnteresseerd te zijn in iedere gast en altijd een praatje te maken.
4. Deel je favorieten
Belangrijk is uiteraard om te weten wat jij je gasten verkoopt. Alleen dan kan je jouw gast op de juiste manier adviseren. En wist je dat veel gasten het vaak lastig vinden om een keuze te maken van een uitgebreide menukaart? Ze laten zich dan graag adviseren en dat is voor jou de uitgelezen kans om je favorieten te delen! Jij weet natuurlijk als geen ander wat de échte aanraders zijn. Leer je medewerkers daarom om mooie suggesties te doen. Hiermee maak je de service nog persoonlijker.
5. Laatste indruk
Een ander belangrijk element is het afscheid nemen. De eerste indruk is natuurlijk belangrijk. Echter is de laatste indruk minstens net zo essentieel als het gaat om de gastbeleving. Neem daarom de tijd voor je vertrekkende gasten en laat zien dat je tot het eind betrokken bent bij hun bezoek. Maak het persoonlijk door ze te bedanken voor het bezoek of kies voor een speciaal gebaar. Verras je gast bijvoorbeeld met een kleinigheidje om de blijvende positieve ervaring te verzekeren.
6. Check je data
Via slimme systemen zoals POS kassasystemen, digitale menukaarten en reserveringtools verzamel je allerlei data. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in de meest bestelde drankjes, gemiddelde besteding en klantprofielen. Maar ook in de prestaties per medewerker of per locatie. Benut deze data. Door het gedrag van gasten te herkennen kan jij de gastbeleving nóg beter maken.
Een goede gastbeleving zorgt voor …
Meer reclame
Wanneer je erin slaagt om je gasten een onvergetelijke bezoek te bezorgen, heeft dat ook een positief effect op jouw zaak. Want als gasten enthousiast zijn over jouw zaak zullen ze hun ervaringen delen met familie en vrienden. Door positieve mond-tot-mond reclame, positieve reacties op social media of een Google Review zal het imago sterker worden. Dat levert jou weer nieuwe gasten op.
Meer terugkerende gasten
Over het algemeen is het lastiger om nieuwe gasten te werven, dan bestaande gasten aan je te binden. Hoe beter jij je gasten leert kennen, des te beter je aan hun verwachtingen kan voldoen. Gastvrijheid smaakt naar meer. De combinatie van persoonlijke service, je product en de omgeving verleidt gasten om de volgende keer weer jouw zaak te bezoeken.
Meer omzet
Tot slot levert gastvrijheid je meer omzet op. Het is niet zo dat mensen alleen gelukkig worden van een hapje en een drankje en het ontspannen gevoel. Juist de uitmuntende service met een glimlach maakt dat de gast zich nog gelukkiger gaat voelen. En wanneer jouw gasten zich zo op hun gemak voelen, blijven ze langer zitten, bestellen ze meer, en geven ze vaak meer fooi. De gastbeleving en gemiddelde besteding verhogen gaan dus hand in hand.