Podcast 'Rondje van de Zaak' E5 | Van onderbuikgevoel naar data-gedreven: de transitie van Lebkov & Sons - Grardie en Eva Akkerhuis
In onze podcastserie 'Rondje van de Zaak' delen horeca professionals hun ervaringen en inzichten om jou te voorzien van kennis en inspiratie. Het onderwerp van 'Rondje van de Zaak' aflevering 5 is: Van onderbuikgevoel naar data-gedreven: de transitie van Lebkov & Sons met Grardie en Eva Akkerhuis.
Van onderbuikgevoel naar data-gedreven: de transitie van Lebkov & Sons
Gasten: Grardie Akkerhuis en Eva Akkerhuis
Bekend van: Lebkov & Sons Leiden, Amsterdam (Bijlmer, Zuidas, Centrum), Rotterdam, Den Haag en Utrecht
De één is echt een gevoelsmens, de ander dol op cijfers en feiten. Aflevering 5 van 'Een rondje van de zaak' is een wederom een heel interessante! In deze aflevering gaat Arjan in gesprek met vader en dochter Eva en Grardie Akkerhuis.
Grardie staat sinds 2003 aan het roer van het succesvolle familiebedrijf Lebkov & Sons. Vanaf het begin bieden zij steengoede koffie en gezond, lekker en snel eten. Altijd van de beste, verantwoorde - liefst zoveel mogelijk biologische - ingrediënten. Duurzaam en eerlijk, om zo de wereld een beetje beter te maken.
Familiebedrijf
Vanaf het begin heeft de vrouw van Grardie een belangrijke rol gespeeld op het gebied van financiële administratie en HRM. Maar ook dochter Eva was van kinds af aan al regelmatig achter de balie te vinden. Na haar afstuderen in 2019 bleef ze, en transformeerde ze hun bedrijf samen met haar ouders tot data-gedreven organisatie.
Van onderbuik naar data-gedreven
Grardie vond goede systemen' altijd al belangrijk, maar mede onder leiding van Eva, worden keuzes tegenwoordig gemaakt op basis van data. "Cijfers liegen nooit en maken dat je slimmere keuzes kunt maken." Zo weten ze precies wat ze verbruiken en nodig hebben en kon het aantal leveringen van 6 of 7 keer per week terug naar slechts 1. Dat soort efficiëntie-slagen sparen het milieu én is daarnaast natuurlijk interessant uit kosten aspect.
Neuromarketing
Met een achtergrond op het gebied van data-analyse en neuromarketing, is Eva druk bezig met vragen als: wat zijn de juiste prijzen, wat zie je in de verkoopcijfers als je een product op een andere plek op de menukaart plaatst, en wat is het verschil tussen het wel of niet gebruiken van een euroteken bij de prijzen? "Dankzij data kunnen wij gezonde marges behalen én eerlijke producten leveren die vaak een hogere inkoopprijs hebben."
Laat je meenemen in het verhaal van Eva en Grardie Akkerhuis.
Beluister deze podcast hier op onze website. Het is ook mogelijk om je te abonneren op de podcast via Spotify, Apple Podcast of Youtube.