Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

Trending: de Restobar als succesvol horeca concept

Lisa
Leestijd 3 min

Restaurant + bar = restobar! Het relatief nieuwe horeca-fenomeen is een opvallend succes wat we steeds vaker in Nederland tegenkomen. Kleine zaakjes die bruisen, de smaakpapillen van gasten weten te prikkelen en de harten van ondernemers veroveren. Wat vormt de succesformule van al die populaire restobars? Wij gingen op onderzoek uit.

trend-restobar-horeca-concept-succesformule

Steeds vaker zien we casual horecazaken waar een echte 'bar vibe' hangt, maar waar de gerechten de traditionele bar bites ver overstijgen. In veel Europese steden schieten de zogenoemde restobars als paddenstoelen uit de grond. Oók in Nederland! Zo zien we dat bruine kroegen transformeren naar restobar door een keuken aan de bar toe te voegen, smaakvolle gerechten aan te bieden en ruimere openingstijden te hanteren. Maar waar komt het idee van de restobar eigenlijk vandaan?


Van ontdekking tot regelrechte hit

Restobars hebben iets Frans, al noemen Amerikanen ze Europees en de Britten het 'new cafés'. De moeders van het restobar-concept gaan al een paar jaar mee. Toch heeft de pandemie het restaurantconcept écht een duw gegeven.

Door de ontstane situatie kregen restaurantbezoekers de behoefte aan een simpelere vorm van gastronomisch genieten en relaxte plekken met het gevoel van thuis. De gemiddelde restobarbezoeker kiest bewust voor een horecagelegenheid waar zowel het eten als drinken van gelijkwaardig niveau zijn en heeft dus wat te besteden. Wat aantrekkelijk is voor de ondernemer, is dat door de relatief kleine kaart er niet geconcurreerd hoeft te worden met prijsstunters. Door per dag mee te bewegen vinden uitbaters van restobars hoogkwalitatieve producten voor een goede prijs.

De aantrekkelijkheid van de restobar zit voor horecaondernemers in de eenvoud en kleinschaligheid gekenmerkt door een lage investering, minder kans op waste en minder benodigd personeel. Juist daardoor maak je meer omzet per vierkante meter en ingezette personeelsuren. Met minder couverts op rustige momenten of dagen is de zaak al snel vol en draai je relatief gemakkelijk een goede marge. Zo kunnen ook jonge ondernemers sneller een (nieuwe zaak) beginnen. Niet zo gek dus dat de verwachting is dat over 10 jaar het grootste deel van de restaurants tot restobar is omgevormd.


Succes ingrediënten van restobars

  • Bar is prominent aanwezig: In de restobar staat de bar centraal en die vult een groot deel van de ruimte. Eten aan de bar is hier net zo gezellig als aan tafel, een fraaie ontwikkeling die in Nederland nog geen gewoonte is. Anders dan in een bar of restaurant, zijn in een restobar eten en drinken gelijkwaardig.
  • Informele, inspirerende service: Vaak worden restobars neergezet door (jonge) ondernemers met ervaring bij fine dining restaurants, mogelijk in het buitenland. Zij hebben een uniek verhaal te vertellen en zijn als eigenaren veelal zelf aanwezig. Samen met het ervaren team willen zij een fijne sfeer creëren met gelijkgestemden. De kok weet wat hij of zij doet, bekijkt per dag welke kwalitatieve producten voor een goede prijs ingekocht kunnen worden en verrast zodoende de gast. De rol van de barman of gastvrouw is minder traditioneel en lijkt door hun productkennis inhoudelijk meer weg te hebben van een sommelier.
  • All day open: In een restobar lopen de verschillende functies in elkaar over. Van 12 tot 12 uur; de hele dag ben je welkom. Voor een krantje en croissantje in de ochtend, lichte lunch, late night en alles er tussenin. ’s Avonds gaat de muziek wat harder en worden er gezellig plaatjes gedraaid. Vaak is er een grote muziekcollectie op vinyl present of staat er een platenspeler achter de bar.
  • Koken op hoog niveau: Verwacht op het oog fine dining gerechten, maar dan in een informele setting. Deze seizoensgebonden gerechten, bedoeld om te delen, zijn eenvoudig maar steengoed. Bistroklassiekers met eigenzinnige en spannende smaakjes, makkelijk te bereiden zodat de flow erin blijft. De standaard menustructuur van voor, hoofd en na is in een restobar niet van toepassing. Bovendien is het drankaanbod afkomstig van kleinere producenten divers: craft bieren, natuurwijnen, duurdere champagne, alcoholvrije cocktails of kombuchas.
  • Ware buurtparel: Binnen de restobar heerst gemeenschapszin. De focus ligt op gezelligheid en het genieten van een maaltijd met vrienden en gelijkgestemden. De restobar fungeert als buurtpunt, waar altijd ruimte is voor walk-ins uit de buurt en locals graag geziene gasten zijn.
  • Culinaire counterculture: Restobars dagen de norm uit. Als anti-establishment beweging staan restobars lijnrecht tegenover luxe zaken met strakgearrangeerde linnen tafelsettingen waar meerdere gangen geserveerd worden en je wekenlang van tevoren moet reserveren. Tegenwicht bieden restobars met hun uniekheid en tegendraadsheid ook tegen copy/paste instagrammable horecaformules.


De aantrekkelijkheid van Restobars als horeca concept

Restobars zorgen voor een breed scala aan smaken en ervaringen die gasten terug laat komen. Beeld je in: een stijlvol ingerichte en intieme ruimte met gedimd licht, het geluid van lachende gesprekken en zachte muziek op de achtergrond. De bar fonkelt met een verleidelijke reeks van met zorg samengestelde cocktails, terwijl aan tafel smaakvolle gerechten worden geserveerd die grenzen tussen haute cuisine en comfort food laat verdwijnen. In de magie van de restobar smelten gastronomie en het sociale aspect van uitgaan harmonieus samen. Dat maakt restobars een aantrekkelijk concept en aanwinst voor het Nederlandse horecalandschap.


Eijsink tipt:

Tussen onze klanten zitten voorbeelden van restobars die absoluut een bezoek waard zijn. Ga ze ontdekken!

Ook interessant

Sjoerd
Sjoerd, adviseur

Restobar beginnen? Sjoerd helpt je graag
aan de juiste automatisering