Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

Bastion Hotels maakt gastverwachtingen waar door operationele efficiëntie

Lisa
Leestijd 3 min

Marianne van der Sterren is HR & ICT Manager bij Bastion Hotels. Tijdens Hotel van de Toekomst, event van Eijsink, YourBI, MEWS en AFAS afgelopen 14 november*, vertelt ze over hoe gasten profiteren van Bastions gedrevenheid in efficiëntie.

Bastion Hotels Marianne Van der Sterren operationele efficientie

Focus op gastprofielen en extra services

Bastion Hotels is voor iedereen, maar focust zich nadrukkelijk op de zakelijke gast (de bouwvakkers die een aantal weken aan de andere kant van het land aan het werk zijn) en daarnaast de leisure gast (de vrienden die na een concert niet meer met de trein naar huis willen). Wat hierbij helpt is het denken in gastprofielen. Data-analyses worden uitgevoerd om patronen te ontdekken en feiten te constateren. Toch voeren emotie en ervaring de boventoon in het aanpassen van hoteldiensten aldus Marianne. “We willen een persoonlijke benadering bedrijven. Door in gesprek te blijven met gasten kunnen we ons eigen potentieel ontwikkelen. Niet alleen onze medewerkers op de locaties, maar ook onze directie vraagt uit waar onze gasten behoefte aan hebben. De zakelijke gasten, bijvoorbeeld, zijn veelal vaste gasten die onze hele landelijke keten benutten. Door een huiselijk sfeer te creëren of thema-avonden (Mexicaans of Duits) te organiseren zijn we vanuit gastperspectief onderscheidend. En dit levert Bastion een hogere gemiddelde besteding en hogere gastfrequentie op.”

Efficiënte bedrijfsvoering centraal vanuit hoofdkantoor

Vanuit het hoofdkantoor in Utrecht, stuurt Bastion Hotels haar 34 hotels verspreid over Nederland, centraal aan. Of je nu in Groningen, Amsterdam of Maastricht slaapt, overal wordt dezelfde werkwijze gehanteerd. “Door te focussen op de basisbehoeften van de gast en efficiënte werkprocessen hieromheen, kan Bastion de kwaliteit hooghouden en de prijzen scherp. Automatisering speelt een belangrijke rol in onze bedrijfsvoering om twee hoofdredenen: 1) efficiëntieslagen maken om taken makkelijker en minder tijdsintensief te kunnen uitvoeren, en 2) kostenvoordelen; we knopen software aan elkaar om repeterende, menselijke handelingen weg te nemen.”

Eijsink is één van de partners waarmee Bastion al sinds 2015 stappen op het gebied van automatisering zet. Het begon met de realisatie van nieuwe kassasystemen gekoppeld aan het hotel PMS. Inmiddels werken alle hotellocaties ook met de online personeelsplanningssoftware en is de implementatie van digitale keukenschermen in volle gang.

De doorvoer van automatisering in de hotelketen is een constante inspanning om ervoor te zorgen dat Bastion zijn kenmerkende gastbeleving te allen tijde kan bieden. Nieuwe projecten worden vanaf het hoofdkantoor opgestart, zodat locaties zich vol kunnen focussen op de gast. Hoe bepaalt Bastion welke automatiseringsprojecten opgestart worden? “We kiezen voor een pragmatische aanpak waarbij we redeneren met gezond verstand. We overwegen positieve effecten op kosten, productiviteit, tijdswinst of plezier. Oftewel: wat levert de investering Bastion op in extra aandacht voor de gast.”

*Hotel van de Toekomst is een event van AFAS, MEWS, YourBI en Eijsink, wat afgelopen 14 november plaatsvond. Wil je bij het volgende event voor de hotellerie aanwezig zijn? Stuur ons dan een berichtje.

Bastion Hotels maakt gebruik van:

Kassa en handhelds
Online personeelsplanning
Digitale bonschermen
Business Intelligence

Ook interessant

Martijn
Martijn, adviseur

Martijn geeft je graag een inkijkje in het
hotel van de toekomst