Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

KB Food & Drinks | Innovatie en gastvrijheid in het hart van Dokkum

Marloes
Leestijd 5 min

In het hart van het pittoreske Dokkum ligt de moderne horecazaak KB Food & Drinks. Hier komen gasten niet alleen voor het lekkere eten, maar ook voor de gezellige sfeer, de prachtige omgeving en de gastvrijheid van het personeel. Wat is het geheim van deze succesvolle horecazaak? Volgens Anna Smits, eigenaresse van meerdere horecazaken in Dokkum en Leeuwarden, waaronder KB Food & Drinks, ligt het geheim in innoveren naarmate je groeit en aandacht besteden aan je gasten. We spraken met Anna om meer te weten te komen over haar visie en aanpak.

Klantverhaal eijsink kb food

Over KB Food & Drinks:

Een leuk, gezellig, hip restaurant. Zo omschrijft eigenaresse Anna Smits haar restaurant KB Food & Drinks. Haar avontuur begon in Dokkum met Lunchroom Haagens. Toen in 2017 het pand ernaast vrijkwam, was ze meteen enthousiast. Het was altijd al haar droom om een restaurant te beginnen. Aanvankelijk was het idee een pannenkoekenrestaurant, wat nog steeds subtiel in de naam terugkomt; KB staat voor KoekenBakker. Maar uiteindelijk koos ze voor een breder concept. "Ik houd namelijk ook wel van een wijntje. En een pannenkoek en een wijntje gaan niet zo goed samen", grapt Anna.

Vorig jaar is het restaurant uitgebreid door het pand naast de lunchroom via een lichttunnel aan het restaurant toe te voegen. Met het nieuwe gedeelte beschikken ze nu over een extra zaal, bar, private dining ruimte boven en een grotere stadstuin met terras aan de achterkant van het restaurant. Het nieuwe en oude gedeelte kunnen ook van elkaar worden gescheiden, ideaal voor bijvoorbeeld een besloten feest.

Bij KB Food & Drinks vind je een uitgebreide menukaart met zowel vis-, vegetarische, veganistische als vleesgerechten. Uniek is het sharing dinner. Bij het diner kies je twee bijgerechten die je kunt delen met je tafelgenoten. Het resultaat? Een gerecht op maat en een gezellige, volle tafel.

Bij elke kaartwissel hebben ze een unieke traditie. “Al zeven jaar organiseren we een speciaal evenement waarbij we de oude kaart afsluiten. Je eet dan wat de pot schaft: een proeverij in de vorm van een driegangendiner voor slechts €14,95. Dit doen we vier keer per jaar speciaal voor onze trouwe, betrokken gasten. Het is altijd binnen een halfuur uitverkocht. Tegenwoordig is het zo populair dat we er speciaal voor inkopen, maar het blijft een superleuke avond.”

Terras-KB-Food-Drinks
De stadstuin van KB Food & Drinks



Hoe belangrijk is gastvrijheid voor jullie?

“Gastvrijheid staat bij ons op de eerste plaats. Daarna volgen de kwaliteit van het eten en het comfort van onze zaak. We vinden het belangrijk dat iedereen wordt gezien en begroet, en dat de bediening met plezier meedenkt met de gast. Daarom bieden we gastvrijheidstrainingen aan op de werkvloer en worden nieuwe medewerkers gekoppeld aan een ervaren collega die hen wegwijs maakt, zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Gasten komen binnen met bepaalde verwachtingen en wij streven ernaar dat ze met nog hogere verwachtingen vertrekken. Als je dit ook terugkrijgt van de gasten, heb je een prachtige en dynamische werkomgeving.”


Dit is de reden dat KB Food & Drinks voor Eijsink heeft gekozen:

“In een serieuze horecazaak moet ook de automatisering goed werken voor de juiste gastbeleving. Dat is heel belangrijk. Het systeem van Eijsink is professioneel en zit goed in elkaar. Het zijn mooie oplossingen die goed met elkaar werken. Daarnaast werkt de backoffice prettig en zijn er korte lijntjes.”


Dit heeft Eijsink voor KB Food & Drinks gedaan:

“We werken al enkele jaren met het kassasysteem van Eijsink en sinds kort ook met SoftPOS. Hiermee kunnen gasten direct bij een medewerker met een handheld afrekenen. Afrekenen is natuurlijk nooit het leukste moment voor de gast, maar op deze manier proberen we het zo laagdrempelig mogelijk te maken. Gasten hoeven niet meer naar de bar te lopen of te wachten op een pinapparaat. Met SoftPOS spelen we in op de behoefte van de gast. In deze tijd, waarin je overal met je telefoon of pinpas contactloos kunt betalen, wil je dat ook in een horecazaak kunnen doen.

Betalen met SoftPOS
Betalen met SoftPOS



We gebruiken het reserveringssysteem nu ook al een paar jaar. Het is zeer gebruiksvriendelijk en bespaart ons veel telefoontjes. Gasten vinden het een toegankelijke manier om te reserveren; het gaat snel en eenvoudig. We hebben ook arrangementen toegevoegd aan het systeem, zoals een high tea en natuurlijk 'eten wat de pot schaft'.

Sinds de verbouwing gebruiken we de bar- en keukenschermen, en dat werkt perfect. Bestellingen die op handhelds worden ingevoerd, verschijnen automatisch op de schermen in de bar en keuken. De medewerkers ervaren deze schermen als zeer prettig. In de keuken was het in het begin heel even wennen, maar de nieuwe werkwijze voelde al snel vertrouwd. We hoeven nu niet langer met bonnetjes te werken wat veel gedoe scheelt. Als je een bonnetje kwijtraakt, ontstaat er een vervelende situatie. Maar dat is met de schermen onmogelijk; nu begint gewoon iets te knipperen om aan te geven dat een tafel wacht. Het werkproces verloopt veel sneller. We hebben al een paar keer gehoord dat het té snel gaat. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling, want het moet wel een avondje uit blijven.

Binnenkort gaan we ook met QR-bestellen werken. We zien QR-bestellen echt als een aanvulling op de service. Stel het is heel druk, dan hebben gasten de mogelijkheid om alvast zelf bestellen.”


Wat zou je vertellen aan iemand die overweegt met Eijsink en haar horecasystemen te werken?

“Ik geloof sterk in automatisering. Het is essentieel om dit te implementeren. Naarmate je zaak groeit, moet je het jezelf makkelijker maken. Anders verlies je te veel tijd aan processen die ten koste gaan van de omzet. Automatisering hoeft de gastvrijheid niet in de weg te staan als je het goed integreert in je werkprocessen. Blijf bijvoorbeeld gasten aankijken wanneer je een bestelling opneemt met een handheld.

Ik zou het kassasysteem van Eijsink zeker aanraden aan andere horecaondernemers. Wij hebben destijds ook naar andere systemen gekeken, ook prijstechnisch. Maar ik denk dat Eijsink de beste keuze is, omdat je dan zeker weet dat alles goed geregeld is.”

KB Food & Drinks maakt gebruik van:

Kassa en handhelds
SoftPOS
Digitale bonschermen
Reserveringssysteem
QR-bestellen

Ook interessant

harriet
Harriet, adviseur

Net als KB Food & Drinks automatisering inzetten voor de juiste gastbeleving?
Harriet adviseert je graag