WERKMAN | Gerichter sturen dankzij het totaalplatform
Eten, drinken, dansen en werken: bij WERKMAN aan de Grote Markt in Groningen moet iedereen zich op ieder moment van de dag welkom voelen. Maakt de zaak geen indruk met haar spectaculaire glazen uitbouw met van buitenaf zichtbare verdiepingen, dan is het wel met de gastbeleving. “We willen meer bieden dan een lekkere steak en perfect geschonken drankje, en bovenal een plek zijn voor mooie momenten en herinneringen“, vertelt eigenaar Maurijn Westerhof.
Het werk en leven van de Groningse drukker en kunstenaar Hendrik Nicolaas Werkman is de inspiratie voor de inrichting en naam van de zaak. Op maar liefst drie verdiepingen, een vide, serre en het grote terras genieten de gasten van alles wat WERKMAN te bieden heeft. Elke verdieping heeft zijn eigen stijl. Een borrel drink je beneden in de gezellige bar. Lunchen en dineren doe je in het prachtige restaurant op de eerste verdieping. En wil je rustig werken, vergaderen of een feestje organiseren, dan leent de huiskamer bovenin, met faciliteiten zoals extra stopcontacten, zich uitstekend. En omdat de gevel van het imponerende pand van glas is, heb je een fantastisch uitzicht over de Grote Markt richting de Martinitoren.
De uitdaging
"Een zaak van dit formaat, met drie verdiepingen, een tussenverdieping en terras is best complex. De centrale bar zit beneden en de open keuken op een tussenverdieping vlakbij het restaurant. Dat betekent dat onze medewerkers behoorlijk wat meters moeten maken. Juist daarom is het nóg belangrijker om alles zoveel mogelijk te automatiseren. Onze wens was daarom een kassasysteem waarbij we meerdere onderdelen konden integreren."
De oplossing
"In mijn visie als horecaondernemer werkt ik het liefst met zo min mogelijk partners en met korte lijnen. Omdat mijn vader bij Paviljoen van de Dame en vrienden van Cappuvino goede ervaringen hadden met de software van Eijsink, was dat ook zijn keuze. "Het totale platform kan verschillende onderdelen van je bedrijfsprocessen zoals het kassasysteem, maar ook QR-bestellen, je personeelsplanning, reserveringssysteem en keuken-en barmanagement met elkaar integreren. Dat werkt efficiënter en maakt dat ik gerichter kan sturen. Het bevalt heel goed, ik zou niet meer anders willen!”
Het resultaat
"Naast dat we met QR-bestellen werken, behouden we ook de traditionele vorm van bedienen. We zorgden er met digitale keukenschermen gekoppeld aan de kassa en handhelds voor dat iedere bestelling rechtstreeks in de keuken en bar uitkomen. Vanuit daar kan ons team direct starten met de bereiding van drankjes en gerechten. Het is mogelijk om te werken met kleurcoderingen zodat bonnen gecombineerd kunnen worden voor het terras of restaurant om ze in een keer uit te serveren. Dat scheelt ons mega veel tijd. Een groot voordeel is ook dat producten op de juiste volgorde op het digitale scherm binnenkomen en ook zo kunnen worden gepakt. In de keuken ziet iedere partie wat de voortgang van de bereiding is, om deze zo af te stemmen, dit is een heldere vorm van communicatie. Verzoeken zoals extra friet of een last minute wijziging zijn helder weergegeven. Een bijkomend voordeel is dat we met minder mensen meer bereiken en dus efficiënter kunnen werken.
Ik ben ook heel blij met onze tafelreserveringsoftware, want dat helpt ons om zo efficiënt mogelijk de tafels te bezetten. Omdat gasten eenvoudig online kunnen reserveren via de website, Google en Facebook, dat voorkomt het veel extra telefoontjes. De software voor online personeelsplanning zorgt ervoor dat we sluitende roosters krijgen. Medewerkers geven via de app hun beschikbaarheid door, waardoor wij ze kunnen inplannen en meer grip krijgen op personeelskosten. Ook heb ik dankzij de backoffice van de kassa realtime inzicht in diverse vormen van data, van omzet- tot artikelrapport, waarmee ik meer sturing kan geven aan het bedrijf.”