Gezien op Gastvrij Rotterdam 2023: drie hoogtepunten
We kijken terug op de grootste editie van Gastvrij Rotterdam tot nu toe. De lustrumeditie van Gastvrij 2023 besloeg vijf uitverkochte beurshallen om te verkennen én een recordaantal bezoekers (18.559). Een buitengewoon positieve sfeer en het uitgebreide aanbod aan food en non-food leveranciers kenmerken de hoogwaardige horecabeurs voor het midden- en hoogsegment van de horeca. Wat waren de belangrijkste trends en hoogtepunten die tijdens Gastvrij Rotterdam 2023 te zien waren?
Culinaire wedstrijden op hoog niveau
Geen Gastvrij Rotterdam zonder de vele bekende en nieuwe culinaire wedstrijden. Hier strijdt de crème de la crème onder de chefs in twee unieke wedstrijd-arena’s live om felbegeerde titels. Ook krijgt nieuw talent de unieke kans om hun stempel te drukken op de culinaire wereld. Zo won chefkok Marco van der Wijngaard samen met zijn commis Stijn de Jong van het restaurant ’t Amsterdammertje de Nederlandse finale van de Bocuse d’Or. En werd Jordy van Straalen van Restaurant Jofel aan de Plas in Vlaardingen na een spannende mystery box wedstrijd de winnaar van Het Glazen Kalf. De liefhebbers van spektakel konden hun lol op in het Wijntheater waar bijvoorbeeld het NK Oestersteken en Kampioenschap Sabreren plaatsvond. Daarnaast werd de nieuwe Joop Braakhekke Hospitality en Apprentice Award geherintroduceerd en uitgereikt aan Noel Anwittenbergh en Marly Sauer.
Plantaardige innovaties op het Vegan-plein
De interesse in plant-based voedsel neemt toe en het assortiment wordt steeds breder, beter en gezonder. Voor het eerst, en anders dan op eerdere horecabeurzen, is vega de tendens zonder dat hier schreeuwend met de ‘100% vega-kreet’ de nadruk op wordt gelegd. Het bezoeken van het Vegan Taste Lab en ‘Dit smaakt naar meer paviljoen’ op Gastvrij is een genot vanwege de groeispurt van vleesopvolgers en de passievolle foodinnovators die smaakvolle (hybride) producten creëren van onder andere jackfruit, paddenstoel, oesterzwammen of aubergine.
De nieuwe gastreis: inzetten op digitale tools
Gastvrij Rotterdam liet het zien: de mogelijkheden om digitale oplossingen in je horecazaak te integreren zijn inmiddels legio. Van digitale menukaarten tot robots die schoonmaken of roomservice leveren, gasten die zelf hun biertjes tappen of bestellen via QR-codes tot tools voor personeelsplanning en reserveringen. Stuk voor stuk gave innovaties die het horecalandschap verrijken. De vraag is echter wat voor jouw zaak nuttig of relevant is. Houd bij het uitstippelen van de perfecte gastreis altijd je eigen identiteit in het achterhoofd en vraag advies van experts.
Wij denken graag mee over hoe je de werkprocessen en gastbeleving in jouw zaak kunt verbeteren. Neem contact met onze Eijsink-adviseurs op via het contactformulier of plan vrijblijvend een afspraak.