Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

Top 8 horeca ergernissen: zo voorkom je ze

Annabelle
Leestijd 3 min

Je kent het wel. Tijdens een drukke shift is er een pinstoring of raken bonnen uit de bonprinter zoek waardoor de bediening en het keukenteam tegen elkaar mopperen. Ondertussen zit tafel 5 al 10 minuten tegen een leeg glas aan te kijken en moeten andere tafels te lang wachten voordat het eten wordt uitgeserveerd. Voor jou als horecaondernemer enorm vervelend. Je wil immers een goede indruk achterlaten bij je gasten én laat omzet liggen. De behoefte aan de horeca is groot. Maar helaas is het personeelstekort alleen maar een groter probleem geworden. Dat maakt het nóg noodzakelijker om veelvoorkomende ergernissen voor te zijn.

Top 8 horeca ergernissen om te voorkomen Eijsink blog

1. Gasten moeten (te) lang wachten om te bestellen of betalen

Door het tekort aan personeel, en zeker in combinatie met een drukke tafelbezetting, kan het wel eens gebeuren dat gasten over het hoofd worden gezien. Het gevolg hiervan is vaak ontevreden gasten, en als je gasten niet tevreden zijn dan ben je dat als horecaondernemer ook niet! QR-bestellen lost problemen door onderbezetting op. Het biedt jouw gasten de mogelijkheid om op ieder gewenst moment zélf te bestellen (en betalen) via hun eigen smartphone. En vergeten jouw medewerkers wel eens te vragen om gasten een heerlijke appeltaart bij de koffie willen of een borrelplank bij die wijntjes? Door de slimme automatische upselling-suggesties van de bestelsite wordt dit opgelost en verkoop je gemiddeld meer!

2. Het kassasysteem functioneert niet

Het is hartstikke druk in het restaurant en plotseling valt de internetverbinding weg, waardoor je kassa het niet meer doet. Erg onhandig. Je moet tijdelijk overstappen op pen en papier en later, wanneer de internetverbinding is hersteld, alle bestellingen alsnog invoeren in het kassasysteem. Met kassasysteem booq POS ben je niet langer afhankelijk van internet. Deze kassa werkt altijd; on-, en offline. Als je internetverbinding wegvalt worden de bestellingen alsnog opgeslagen op de lokale server. En zodra het weer kan, wordt alles gesynchroniseerd in de cloud.

3. De handheld is leeg of kapot

Zit je midden in het opnemen van de bestelling van een groot gezelschap en blijkt de accu van je handheld aan het eind van zijn latijn? Geen paniek! Met de handhelds van booq POS neem je eenvoudig een sessie over. Zo kun je precies verder waar je gebleven was met een ander device en hoef je dus niet alles opnieuw uit te vragen. Alleen even inloggen met dezelfde code en klaar!

4. Bonnen raken zoek

Op diezelfde drukke avond probeer je orde te houden en alle tafels snel te voorzien van bestelde dranken en gerechten. Plots merk je op dat tafel 10 nog steeds het hoofdgerecht niet heeft gekregen. Allerlei gedachten schieten door je hoofd: is de bestelling wel ingevoerd? Is de bon wel doorgekomen? Zijn de gerechten wel uitgevraagd? Bij navraag in de keuken blijkt dat de bon is zoekgeraakt. Met booq Bar/Kitchen Manager zijn papieren bonnen verleden tijd. Dankzij deze slimme software komen alle bestellingen vanuit de handheld, kassa, QR-bestellen, bestelsite of bestelzuil automatisch als digitale bonnen in de bar of keuken terecht.

5. De bediening ‘stoort’ de keuken

Mondeling wijzigingen doorgeven, die vervolgens bij op de bon gekliederd moeten worden. Continue verzoeken om statusupdates, terwijl je de bon nét hebt hangen. De communicatie tussen bediening en keuken zorgt regelmatig voor onrust en irritatie. Met de digitale bonschermen wordt iedere wijziging direct heel helder (bijvoorbeeld met uitroepteken) op de digitale schermen getoond en is er geen extra mondelinge communicatie nodig. En dankzij een speciaal bediendenscherm ziet de bediening altijd zélf de voortgang van de bereidingen. Vragen is dus niet meer nodig. booq Bar/Kitchen Manager zorgt voor orde in de keuken alsmede voor de bediening. Kortom: minder fouten, geen kwijtgeraakte bonnen en een hogere gastbeleving.

6. Gasten moeten te lang wachten om te kunnen betalen

Een grote ergernis van gasten is het moeten wachten voordat ze kunnen afrekenen. Met booq Payment kunnen gasten direct afrekenen wanneer zij willen. Het enige wat ze hoeven te doen is de QR-code scannen op de kassabon en de betaling voltooien. Zo hoeven ze dus niet meer te wachten tot een medewerker met pinapparaat tijd voor ze heeft!

7. De Personeelsplanning maken vergt veel tijd

Als horecaondernemer weet je als geen ander dat een werkrooster maken een tijdrovende klus is. Zeker wanneer medewerkers hun beschikbaarheid doorgeven via een berichtje, waardoor jij continue moet wisselen tussen Whatsapp, je e-mail en je planningspakket om het juiste personeel in te plannen. Met onze Personeelsplanner is dit verleden tijd en heb je alles op één plek. Binnen no-time maak je de meest strategische personeelsplanning op basis van relevante info zoals contracturen, beschikbaarheid en omzetprognoses. Bovendien registreer en controleer je moeiteloos gewerkte uren, én profiteer je van heldere rapportages. Met booq Personeelsplanner kun je waar en wanneer je wil een planning maken, aanpassen en bekijken. Ook medewerkers kunnen altijd en overal hun rooster inzien via de app voor Android en iOS. Zo is de actuele planning altijd en overal toegankelijk.

8. Het reserveringsboek is onoverzichtelijk

Het kost best veel tijd om alle telefoonverzoeken voor reserveringen te verwerken in een papieren agenda. Bovendien is er regelmatig sprake van miscommunicaties en komt het nog wel eens voor dat een tafel dubbel geboekt is. Dit alles creëert chaos en zorgt voor een rommelig en soms onleesbaar overzicht. Een digitaal reserveringssysteem kan hiervoor de perfecte oplossing zijn. Jouw gasten zitten immers ook steeds meer online! Met het Tafelreserveringssysteem bied je jouw gasten de mogelijkheid om online te reserveren. Direct in Google, via Facebook of via een widget op je eigen website. Daarnaast stimuleer je extra reserveringen met verleidelijke arrangementen in je reserveringskalender en verlaag je het no show percentage dankzij handige herinneringsmails, sms’jes of een eventuele aanbetaling.

Ook interessant

Slimmer werken hoeft
niet moeilijk te zijn

Facebook
Op werkdagen bereikbaar van 09:00 - 17:00 uur
Telefoon
Bel ons via
0880 55 66 77
mail
Mail ons via
info@eijsink.nl