Far Out | Meer kwaliteit door handelingssnelheid
Het Ibiza-gevoel vind je ook dichtbij in Zandvoort. Beachclub Far out is een gezellige, happy hang-out voor een dagje strand en tevens een luxe restaurant aan het water. Met heerlijk, goed eten. Dagelijks genieten gasten van een ontbijt aan de kust, knus familiediner of wijntje met vrienden bij de ondergaande zon. De omvang van 500 plekken buiten en 200 binnen vereist een efficiënte operatie van boeken, bestellen en bereiden. Remco Petersen, die samen met z’n broer Nick aan de dagelijkse leiding staat, vertelt.
Familiebedrijf met Ibiza-vibes
“Twaalf jaar geleden kochten mijn ouders Beachclub Far Out. Vanuit Dordrecht verhuisden we naar Zandvoort en samen als gezin draaiden we Far Out. Ik was pas 15 jaar. Nog steeds hebben onze ouders een vinger in de pap. Zo komt de warme, gezellige styling van het strandpaviljoen uit handen van mijn moeder.
Gasten komen bij ons terug voor de goede vibe én het vriendelijke team met tomeloze inzet. We zijn een familiebedrijf en hebben de afgelopen jaren een sterk team om ons heen gebouwd dat erg begaan is met ons bedrijf. We hebben 86 man in dienst, waarvan de helft langer dan vijf jaar in dienst is. Horecatijgers vind je nu niet, daarom investeren we bewust in jongeren van 16-22 jaar die relatief weinig ervaring hebben, maar wanneer je ontwikkeling biedt, echt enthousiast worden. Voelt iedereen zich in het team en op de vloer op zijn gemak, dan waarborgen we de kwaliteit.”
De uitdaging: veranderende behoeftes van de maatschappij
“Onze hele maatschappij is gewend dat het snel gaat. Als je iets online bestelt, kan het twee uur later thuisbezorgd worden. Dit merk je terug in de horeca. Alle processen moeten gemakkelijk en snel werken. Gasten die tien minuten of een kwartier moeten wachten op hun bestelling, hebben hier geen begrip voor. Dus kun je je dat als horecaondernemer niet permitteren. Niet voor je omzet en niet voor de doorloopsnelheid. Hoe minder tijd je verliest, hoe meer gasten afnemen in dezelfde tijd. Ons vroegere kassasysteem werkte met T9-invoer, bekend van het sms’en. Onze ervaren medewerkers kunnen hier uitstekend mee uit de voeten, maar de training van de jongere generatie en het moeten onthouden van afkortingen werd steeds problematischer. Zij groeien op met swipen en tikken.”
De oplossing en het resultaat
De overstap werd gemaakt naar de intuïtieve kassa software van booq. "Het werkt altijd. Geen softwarematige fouten, geen onvrede bij gasten en geen verlies of schade. Omdat alle systemen met elkaar ‘praten’, is een bestelling bij ons in één seconde op de plek waar het wordt klaargemaakt. Dat garandeert de beste kwaliteit van een gerecht. Onze gasten krijgen binnen 10 á 15 minuten een kwalitatief hoogstaand hoofdgerecht, zelfs als er 300 gasten op het terras zitten. Stroomlijn je het proces van bestellen, bereiden en uitserveren niet, en worden die 15 minuten vertraagd naar 25 minuten, dan worden de wachttijden lang. Naast handhelds werken we met de digitale werkschermen van de booq. Door de data, zoals bereidingsduur van gerechten, geven we op korte termijn sturing. Dat geldt ook voor data uit ons kassasysteem en reserveringssysteem, hiermee sturen we ons bedrijf.
QR-bestellen was voorheen voor ons echt een no-go. Ten opzichte van geholpen worden door een leuke ober, gaat bestellen via een QR-code ten koste van de beleving. Dit idee is, mede door de coronaperiode, veranderd en breder geaccepteerd. Zelf bestellen is prettiger omdat het als veiliger wordt ervaren. Bij ons fungeert QR-bestellen als aanvulling. Gasten hoeven het niet te gebruiken. Het percentage omzet wat via QR-codes wordt besteld is gegroeid van 5 naar 10%. Voor nu is de personele bezetting gelijk, op termijn zal er een omslagpunt zijn.
Kortom: voor ons is het gebruik van software cruciaal. De rol van digitalisering in handelingssnelheid is voor ons groot. Zonder digitalisering zouden processen op ons terras van 2000 m2 worden vertraagd. Als je het hele terras over moet om een bestelling aan de bar of keuken door te geven, gaan er zeker drie á vier minuten verloren. En die zijn uiteindelijk heel kostbaar als je in jouw wijk van 50 gasten in een uur minder bestellingen kunt opnemen. Het is belangrijk om dit soort processen niet uit het oog te verliezen.
We bereiken door digitalisering heel veel rust en overzicht voor ons team op de vloer. Dat zie je terug in de snelheid van bedienen en de afstemming tussen keuken en bediening. Waardoor iedereen met veel meer plezier zijn werk doet en meer persoonlijke aandacht heeft voor de gast.
Extra service: tafels en strandbedden reserveren via het online reserveringssysteem
“We werkten al eerder met een reserveringssysteem voor onze restauranttafels binnen, maar zijn vorig jaar gaan testen met reserveringen voor onze terrastafels. Je zult begrijpen dat er met name op zonnige dagen meer vraag is dan aanbod. Door te reserveren voor het terras weten gasten zeker dat ze een plekje buiten hebben veroverd. Wij rekenen hiervoor op piekmomenten – tijdens de lunch en diner - €2,50 reserveringskosten per gast. Dit hebben we goed getest, zowel het effect op de winst als mondelinge reacties van gasten. Door deze ‘aanbetaling’ hebben we bijna geen no-shows. Als je dat naast de reserveringen in het restaurant legt, is het aantal no-shows 3/4 keer zoveel. Ook gebruiken we dit extra budget om personeel in te zetten.
Naast het reserveren van tafels maakt reserveringssysteem van booq het voor ons mogelijk om onze luxe loungebedden met parasol – waar bediend wordt – en reguliere strandbedden met een windscherm – waar via een QR-code besteld kan worden – vooraf te laten reserveren. Dit doen gasten vaak al 2 weken van te voren, ongeacht of ze weten of het mooi weer wordt, omdat ze bang zijn dat ze een bed mislopen. Ze betalen vooraf en wij kunnen per dag exact de reserveringen uitlezen. Dat werkt erg prettig, voor ons en de gast!”