Lucifer Coffee Roasters | Fijnproeven als businessmodel
Niet iedereen mag zich de beste koffiezaak van Nederland noemen, Lucifer Coffee Roasters in Eindhoven wel! In hun eigen koffiebranderij en twee proeflokalen branden en schenken ze de eigen Specialty Coffee. De populariteit van de koffiezaken en de webshop bewijzen: dat smaakt naar meer! Mede-eigenaar Bob Kemperman vertelt zijn koffieverhaal.
Nederlanders drinken veel koffie. We staan steevast in de top 10 van landen met de hoogste koffieconsumptie. Als Bob Kemperman zich na boeiende avonturen op het gebied van eventmanagement en horeca in het buitenland, weer in Nederland vestigt is het eigenlijk aftellen tot hij zijn eigen zaak begint. Door zijn kennis en ervaring weet hij waar de kansen liggen. In 2015 is koffiebar Lucifer aan de Kleine Berg in Eindhoven, de plek van de eerste grote luciferfabriek in Nederland, een feit.
Specialty Coffee bars
Het concept van de nieuwe zaak is snel helder: “100% verantwoorde Specialty Coffee; koffie van de hoogste kwaliteit waarbij je passie proeft. Onder de beste omstandigheden verbouwd door boeren die daar een eerlijke prijs voor krijgen. Het beste basis-ingrediënt waaruit een brandmeester op basis van persoonlijke smaakvoorkeur de heerlijkste smaken en aroma’s uit het smaakwiel naar voren kan halen. Veel mensen weten nog niet wat de mogelijkheden van koffie zijn, maar je kunt prima een zoete koffie branden, zonder dat daar ooit een korreltje suiker aan te pas hoeft te komen.”
Eigen Roastery: een investering in kwaliteit
De zaken gaan goed. Als snel na de opening zit het helemaal vol. Om minder afhankelijk te zijn van de schommelende kwaliteit en inkoopprijzen van de koffies, en omdat ze ook wel toe zijn aan verbreding besluiten Bob en compagnon Rob hun eigen Roastery te realiseren. “Inmiddels worden er pallets vol koffie op authentieke wijze gebrand en is huisboon ‘Eindje’, de ode aan de Eindhovenaar, een hardloper in onze koffiebar én de webshop.”
Van koffiebar met branderij naar roastery met proeflokalen
En dan komt Corona. De mensen moeten verplicht in huis blijven. “Verschrikkelijk voor onze zaak aan de Kleine Berg en de nieuwe locatie aan het Kennedyplein. Maar één ding is snel helder: koffiedrinken; dat gaat altijd door!” Een giga-kans die Bob en zijn team slim benutten. “We hebben de website/webshop anders ingericht en meer de focus gelegd op de consument en het thuisgebruik. Via een flexibel abonnement, zonder contractuele verplichting, nemen onze klanten naar behoefte koffie af. (H)eerlijke koffie voor een goede prijs. We leveren ook aan de kleinere koffiezaken met echte liefde voor het ambacht. Al is de koffie nog zo goed, je moet hem op de juiste manier zetten om de gewenste kwaliteit te behouden. Bij Lucifer Coffee willen dat borgen, want onze naam is er immers aan verbonden.”
Hoe belangrijk goede automatisering is en een fijne servicepartij is, ontdekt je pas écht als je kassa niet werkt
Service en kwaliteit
“Kwaliteit en service zijn beide natuurlijk essentieel voor succes. En hoe belangrijk goede automatisering daarin is, ontdekt je eigenlijk pas echt als het niét werkt. De eerste tijd hebben we de zaak gedraaid met een kassasysteem waarvan het hoofdkantoor in het buitenland zit. Er waren veel problemen en de communicatie in een andere taal verliep zeer moeizaam. Er moest iets anders komen. Absolute voorwaarde: een Nederlandse leverancier mét Nederlandstalige service en jarenlange ervaring. Toen kwamen we al snel bij Eijsink uit. Kassasysteem booq POS voldeed aan ál onze wensen, bijvoorbeeld op het gebied van koppelingen met betalingsproviders. Daarnaast vinden we het fijn dat de kassa onderdeel is van een totaalplatform en dat we eenvoudig andere systemen zoals QR-bestellen, keukenschermen en de Personeelsplanner kunnen samenbrengen.
Groot voordeel is dat je omzetgegevens, zowel per locatie als multi-filiaalniveau kunt bekijken. Zo zien we precies hoe de zaken er individueel en gezamenlijk voor staan. Ook wat betreft personeelsplanning kan dat. Onze medewerkers kunnen eenvoudig ingepland worden op de verschillende locaties. Het online plansysteem geeft een helder overall beeld en biedt de mogelijkheid om in te zoomen op locatieniveau.”
De toekomst
“Wat de toekomst brengt? De focus ligt vooral op het volwassen worden van de koffiebranderij. Die verder doorontwikkelen en fantastische kwaliteitskoffie maken. Parallel willen we uiteraard dat het aantal consumenten dat een koffie-abonnement bij ons afneemt groeit. Zodat steeds meer mensen kiezen voor de kwaliteit en eerlijkheid van onze 100% Specialty Coffee. Onze koffie maakt de wereld een stukje beter en de wereld van koffie, die is net zo groot als die van wijn. Er valt dus nog veel te ontdekken!”