U Parkhotel | Technologie ontzorgt en geeft meer focus op gastvrijheid, kwaliteit en beleving
Aan de rand van Enschede, op de enige Universiteitscampus van Nederland, bevindt zich een uniek hotel. Hier slaap je tussen wetenschappers en professionals die het beste in zichzelf én de wereld naar boven willen halen. En dat geldt ook voor de hospitalitystaff van het U Parkhotel dat warmhartige, high-tech service biedt. “Wanneer je het U Parkhotel binnenstapt, waan je je even in andere wereld”, vertelt directeur Sylvester Ponsen.
Internationale allure
Het U Parkhotel is niet alleen een fantastische overnachtingsplek: baanbrekende high-tech innovaties en technologie worden hier wereldkundig gemaakt. Ponsen: “Ons U Parkhotel heeft een faciliterende rol in ontmoetingen tussen de wetenschap en het bedrijfsleven. 13 congreszalen, 72 hotelkamers en 240 restaurantplekken staan ter beschikking. Van maandag tot en met vrijdag is het continu een komen en gaan van toonaangevende academici en professionals die ons hotel bezoeken voor lunchafspraken, congressen en productlanceringen van startups en omliggende toekomstgerichte bedrijven. Binding met de sportwereld is er ook, we mogen regelmatig internationale voetbalteams en sporthelden verwelkomen.”
Iedereen voelt zich thuis
Het 4* superior hotel heeft niet alleen voor internationale gasten allure: “Rondom een universiteitscampus heerst een eigen wereld. Onze locatie - letterlijk tussen de studentenfaciliteiten - maakt ons uniek en heeft ook voor recreatieve gasten aantrekkingskracht. Zij zien de levendigheid van de UT en steden als Enschede en Hengelo op aangename wijze overgaan in de rust van het mooie Twentse coulissenlandschap. In ons hotel voelt men zich snel thuis en dat creëert een sfeervolle ontmoetingsplaats. Grote ruimtes die robuuste en chique materialen combineren, zorgen voor een huiskamergevoel waar hotelgasten, studenten en (conferentie)bezoekers koffiedrinken, lunchen of flexwerken.”
Meet - Eat - Sleep - Explore
Ponsen, die een rijke achtergrond heeft in het hotelwezen met managementfuncties bij internationaal opererende ketens als Sandton, Hotel by Sheetz en Centerparcs, vindt voldoende uitdaging bij het onafhankelijke, Enschedese hotel. “Bij het U Parkhotel heb ik een andere rol dan de gemiddelde directeur. In een innovatieve omgeving wordt creativiteit van je verwacht. En dat maakt de job die ik samen met het team doe zo gaaf. Een event voor 2 of 250 personen? Vanuit het team en faciliteiten is er altijd de juiste betrokkenheid. Van luxe boardroom met panoramisch uitzicht (Meet) tot comfortabele hotelkamers (Sleep), creatieve gerechten (Eat) tot de U bicyle leenfiets (Explore). We draaien goed en mogen in ons handen knijpen met de stabiele fundering die we hebben gebouwd. Hierdoor kunnen we blijven investeren. Zo bouwen we een tweede restaurant, kookstudio, boardroom en bar op de 9e
verdieping en voorzien we de congreszalen continu van nieuwe techniek.”
Technisch innoveren in de hotellerie
In het U Parkhotel komen veel vaste gasten en die verdienen bij elk bezoek een kwalitatieve, warmhartige gastervaring. Technologie biedt het U Parkhotel de broodnodige automatisering om steady te draaien. “Ik ben nogal volhardend als het gaat om de efficiëntie rondom dagelijkse administratieve taken die in hotels worden uitgevoerd. Toen ik begon bij het U Parkhotel waren onze systemen ouderwets. Alles rondom de ‘cloud’ was eng. Vanwege het uitstekende meetings en events programma wilde ik met het PMS van Guestline werken. De koppeling die gastrekeningen uit het PMS verbindt met kassaverkopen uit het booq kassasysteem bestond nog niet, maar werd voor ons gerealiseerd en is nu ook beschikbaar voor andere hotels.
De tech stack werd verder uitgebreid met Eijsink-oplossingen zoals digitale bar- en keukenschermen, online reserveringssysteem en personeelsplannersoftware. Een doorslaand succes aldus Ponsen: “De uitwisseling van informatie tussen de verschillende hotelsystemen laat alle afdelingen in het hotel efficiënter werken. Dankzij de personeelsplanningsoftware maken we geen Excel- roosters vol fouten meer. Door de digitale keukenschermen, hoeven we geen bonpapier in de keukenprinters meer te vervangen en loopt het hele proces van bereiden en uitserveren nooit meer spaak. Hotelboekingen worden op afstand beheerd. Gewerkte uren met 1 druk op de knop doorgestuurd voor de salarisadministratie. Gemak, rust en controle, dat is wat je als hotelier wil.”
Mensenkennis
Waar sommige horecabedrijven automatisering inzetten om personeel te besparen, draait het daar voor Ponsen niet om: “Ik wil de tijd die vrijkomt gebruiken om ons te kunnen concentreren op de gast en de processen daaromheen. Anticiperen op behoeftes om gastervaringen in ons hotel persoonlijker te maken. Veranderende gastverwachtingen vragen om te luisteren. Het menselijke aspect blijft daar, naar mijn mening, naast de stabiliteit en efficiëntie die we door de inzet van technologie bewerkstelligen, een rol in spelen. Ik blijf ondernemer en zoek nieuwe dingen op. Er liggen nog 1000 kansen!”