Zelfscannen en betalen: voordelen, uitdagingen en steekproefcontrole
Niet meer bij de medewerkerskassa wachten, maar zelf je koffie en broodje scannen en betalen. Scan as you go is onder meer bij winkels als Albert Heijn, HEMA en Kruidvat gemeengoed geworden. Ook steeds meer hotels, bedrijfskantines, tankstations en ziekenhuizen creëren deze selfserviceplekken. Waarom zelfscankassa’s waarde toevoegen? Meer autonomie en flexibiliteit!
Zelfscankassa voor een betere gastervaring
Een goede gastervaring draait steeds meer om gemak en efficiëntie. Niks is vervelender dan moeten wachten voordat je kunt bestellen of afrekenen. De zelfscankassa wordt vaak als extra bestel- en betaalpunt ingezet. De zelfscankassa is namelijk een kassa die de gast zelf kan bedienen om zijn producten te scannen of aan te tikken en vervolgens af te rekenen, zónder tussenkomst van een medewerker.
Kies het juiste type zelfscansysteem
1. Grab & Go
De Grab & Go kassa leent zich uitstekend voor een selfservicepunt waarbij een aantal schappen en koelingen bij elkaar staan. De gast haalt zelf het yoghurtje uit de koeling, snack uit schap of koffie uit de automaat. Bij de check-out tikt de gast zelf de producten aan op het scherm. In beeld staat een overzicht van de producten met totaalprijs en eventuele korting. Betalen gaat contactloos met de pinpas of smartphone.
2. Zelfscan
Bij de zelfscankassa selecteert of scant de gast de barcode van de producten met de scanner die gekoppeld is aan het kassascherm. Er kan ook gekozen worden voor ‘handmatige invoer’. Hier kan de gast een aantal voor ingestelde artikelen selecteren die geen barcode bevatten, zoals een stuk fruit. Wanneer alle artikelen zijn aangeslagen of gescand kiest de gast de optie ‘betalen’. Via de geïntegreerde pinterminal kan de gast nu de betaling voltooien.
De voordelen van zelfscankassa’s:
- Door zelfscannen is er minder personeel achter de kassa nodig. Personeel kan anders en op een ander moment worden ingezet om service te bieden.
- Wachttijden verminderen omdat nieuwe betaalmogelijkheden rijvorming voorkomen.
- De klantwaardering stijgt omdat klanten een gevoel van vrijheid en controle ervaren. Ze bepalen zelf hoe ze afrekenen en wanneer.
De uitdagingen van de zelfscan checkout:
- Producten worden bewust of onbewust niet gescand. Bij onbemande kassa’s sjoemelen en stelen klanten vaker, met alle gevolgen van dien. Wanneer je een steekproef inzet, ga je diefstal en fraude tegen.
- Weerstand vanuit je gasten. Niet iedereen is fan van technologie, er zullen gasten blijven die liever een praatje met een medewerker maken of contant willen betalen. Wanneer je de zelfscan als aanvulling ziet en je personeel goed traint op de persoonlijke touch na afloop van het bestellen, hoeft dit geen uitdaging te zijn.
Steekproef bij zelfscankassa voorkomt fraude en diefstal
Voorkom fraude en diefstal met het toevoegen van een automatische steekproefcontrole op de zelfscan kassa’s. Bij een zelfgekozen percentage van de transacties wordt de controle automatisch geactiveerd. Het afrekenproces wordt tijdelijk geblokkeerd totdat een medewerker akkoord geeft op de artikelen die de gast wil afrekenen. De kassa wordt vervolgens vrijgegeven door het invoeren van een pincode op de kassa, waarna de gast het betaalproces kan voltooien.
Kies vandaag nog voor een zelfscankassa van Eijsink
Met een zelfscankassa bespaar je op personeelskosten en verhoog je het gemak voor gasten. Meer weten over de mogelijkheden van onze zelfscankassa’s of de steekproefcontrole? Neem vrijblijvend contact op.