Op de hoogte blijven? Krijg de laatste updates in jouw mailbox.
Terug

Deel

Strandpaviljoen Zand | Meer tijd voor gasten

Marije
Leestijd 4 min

Ze scoren niet voor niets steevast hoog in de Terras Top 100: bij strandpaviljoen Zand in Katwijk is de gastbeleving tiptop in orde. Samen met Eijsink blijft alles op rolletjes lopen, zelfs op de drukste zomerdagen.

Booq CMS Header contentpagina 14

Over Zand

De overgrootvader van Dirk Schipper startte bijna 100 jaar geleden een strandpaviljoen op het Katwijkse strand. Het familiebedrijf is door de generaties heen gegroeid en uitgebreid. Dirk en zijn vrouw Ilona namen strandpaviljoen Zand in juni 2023 over van zijn ouders. Het naastgelegen paviljoen Zilt wordt gerund door zijn broer Jan. Bij Zand is er binnen ruimte voor 240 gasten, op het terras voor 260 gasten. In het hoogseizoen lopen er zo’n 80 tot 100 flexmedewerkers rond.

Goede logistiek is cruciaal

Zand-eigenaar Dirk Schipper ziet het vaak gebeuren bij andere horecazaken: er blijft omzet liggen. “Door foute logistiek en gebrekkige communicatie onder kelners zijn er lange wachttijden, komen bestellingen niet door of worden er verkeerde bestellingen naar de tafel gebracht. Dat gaat je gewoon nekken. Je infrastructuur is je kern en die moet op orde zijn”, vertelt Dirk.

‘Het was enorm aanpoten’

Ook bij de zaken van zijn ouders bleven vroeger kansen liggen. “Ik weet nog wel hoe alles met pen en papier werd gedaan, allemaal hoofdrekenwerk. En je verloor nog weleens een briefje, met alle gevolgen van dien want de gasten wachtten op hun bestelling. De terrassen waren misschien nog niet zo groot, maar het was enorm aanpoten. Kassasystemen waren toen nog hypermodern. Inmiddels weet ik niet beter dan dat er hier apparatuur van Eijsink staat.”


‘Automatisering scheelt veel werk’

De familie Schipper gebruikt sinds halverwege de jaren ’90 de kassa's en systemen van Eijsink. Bij Zand in Katwijk werken ze inmiddels met het booq-kassasysteem, een vaste monitor en handhelds, pinapparaten, online reserveringssysteem, personeelsplannersysteem en cadeaukaarten

Dirk: “Automatisering scheelt veel werk en geeft ons meer overzicht. Dertig jaar geleden deed je alles handmatig en nam je beslissingen op gevoel. Nu zie je met één druk op de knop wat er in je bedrijf gebeurt.”

Met minder mensen meer voor elkaar dankzij automatisering bij Strandpaviljoen Zand
Met minder mensen meer voor elkaar dankzij automatisering bij Strandpaviljoen Zand


Meer tijd voor gasten

Hoewel gasten deze technologieën misschien niet direct opmerken, merken ze volgens Dirk wel het effect ervan. “Dankzij onze digitalisering gaat alles snel en efficiënt. Je krijgt met minder mensen meer voor elkaar. Daardoor gaat ook de kwaliteit van je gastheerschap omhoog. Want hoe minder mankracht je hoeft in te zetten voor registratie, planning en administratie, hoe meer tijd er overblijft voor je gasten."

Hoe Zand die tijd invult? “Denk aan een ontspannen praatje en precies kunnen voorzien in de behoeftes. Zijn er lege glazen? Kan ik nog iets voor je betekenen? Daar hecht ik veel waarde aan, want we zijn een strandlocatie waar bezoekers willen ontspannen en genieten. Het persoonlijke contact is een essentieel onderdeel van de gastbeleving.”

Geen papieren cadeaubonnen meer

Een van de pas ingevoerde oplossingen waar Dirk enthousiast over is, zijn de cadeaubonnen van Eijsink. “We verkochten al enorm veel cadeaubonnen, maar die waren van papier. In Excel hielden we de inkoop en verkoop bij dus dat was tijdrovend. Dankzij Eijsink hebben we sinds kort mooie pasjes die efficiënt werken en professioneel overkomen.”

Keukenschermen

Hoewel Zand nu goed loopt, blijft de horecaondernemer op zoek naar manieren om de ervaring van zijn gasten en het werkplezier van zijn medewerkers te verbeteren. Zo overweegt Dirk het gebruik van keukenschermen. “Mijn broer heeft deze bij Zilt al hangen, dus ik kan met een schuin oog meekijken hoe het werkt. Ik ben er heel enthousiast over, dus die nieuwe schermen gaan we hier na het drukke zomerseizoen uitproberen.”

Over de implementatie maakt hij zich geen zorgen, want door de jaren heen hebben Zand en Eijsink een stabiele relatie opgebouwd. Dirk: “We weten wat we aan elkaar hebben en Eijsink kent onze situatie. Technische uitdagingen zijn ook altijd snel aangepakt, zonder dat er veel uitleg nodig is. Zo’n partner is heel fijn.”

Ook interessant

Wil jij ook meer tijd voor je gasten?
Ontdek hoe slimme automatisering je personeel ontlast.

Facebook
Op werkdagen bereikbaar van 09:00 - 17:00 uur
Telefoon
Bel ons via
0880 55 66 77
mail
Mail ons via
info@eijsink.nl